Maglev


Illustrasjonsbilde. 

Maglev er en forkortelse for magnetisk levitasjon og brukes om elektromagnetisk løftemekanisme. Det er kjent at togbaner tester ut og bruker denne teknologien. Er dette egnet for bruk til heis?

Tekst Johnny Leo Johansen 28.12.2017. Kilde BlombergTechnologi og Wikipedia. 

Enkelt sagt kan man si at teknologien dreier seg om å ta en elektromotor og dra den utover. Det er forskjellige måter å få til sveving på. Enten med frastøtende magnetisme, tiltrekkende eller en kombinasjon av disse.

Magnetisme 

Kristian Birkeland som er kjent som den som løste gåten om Nordlyset og som ved ett av sine utallige eksperimenter og prosjekter oppdaget effekten av blant annet lysbue. Dette som senere ble til Norsk Hydro og kunstgjødselproduksjon.

Han var tidlig interessert i magnetisme, og kjøpte derfor magneter. Allerede som barn hadde han vitenskapelig intuisjon og sa at magnetisme kunne være noe han ville studere senere i livet.

Det ene eksperimentet etter det andre førte til nye oppdagelser og nye ideer. Ett forsøk på å lage høyeffekts elektrobryter førte til å forsøke å lage en elektrokanon.

Birkeland fått en idé om at solenoidene kunne benyttes til å slynge ut prosjektiler i stor fart, med andre ord kunne dette utnyttes i en elektromagnetisk kanon.  

Elektromagnetisk sjakt for heiser

En artikkel på Blomberg beskriver at Thyssen ser for seg å teste ut magnet-teknologi for å få til wireløse heiser. De ser for seg at de skal få til å montere ett anlegg i Berlin år 2020.

Det er nok fult mulig å få til heiser som er drevet av magnetisme på denne måten. Spørsmålet er vel knyttet til kostnader og sikkerhet rundt et slikt system. 

<< Forrige        80 av 172        Neste >>