13. april 2024

Skråbaneheisen i Bjørvika

I Oslos mest moderne strøk er det montert en skråbaneheis i moderne arkitektur med kunstneriske løsninger og spennende lysinstallasjon.

Denne artikkelen stod første gang på trykk i fagforeningsbladet Heismontøren nr 4 i 2015. Benjamin som er intervjuet er fortsatt heismontør, men jobber nå som heismontør i et annet firma.

Heismontør Benjamin Hauer i Thyssen (TKE) har nærmest «vokst opp» som heismontør ved Barcode-prosjektet i Bjørvika. Det var i 2008 han startet læretiden med heismontasje i KLP-bygget, og siden har han for det meste jobbet med de nye heisene i dette området.

Foto: Johnny Leo Johansen

Da vi tar en prat med han arbeider han på en skråbaneheis som blir en del av det kunstneriske arkitektprosjektet med en lysinstallasjon som skal fungere sammen med heisen. Lyskastere, som koster opp mot kroner 70.000 per stykke, skal lyse opp på en slik måte at det gir et inntrykk av en forlengelse av bygget.

«Lyset skal fungere både som en opplevelse sett fra utsiden og på innsiden», forteller Benjamin.

Langs glassjakten, som skrått går opp bygget, er det festet datautviklede grafiske tegninger som siden er tegnet for hånd av en illustratør. Dette skal sammen med lyset gi en 3D-lyseffekt når heisen beveger seg.

I toppen av sjakten arbeider en lystekniker med å rette opp en tilkobling, hvor mot normalt rød ledning er minus og hvit er pluss. Dette ble rettet opp, og nå lyser de store lyskasterne.

Her er ikke engang sjaktlyset i enkel utforming, også de består av lyskastere med kraftig kapasitet.

Her skal alt være ordentlig, ordentlig

Benjamin forteller at de hele veien er i tett dialog med arkitekten, og at det stadig dukker opp forslag til nye ideer om utvikling og endring mens prosjektet pågår. «Dette skaper utfordringer, men her skal alt være ordentlig, ordentlig», forteller han.

Skråbaneheisløsningen er gjort i samarbeid med et firma som har spesialisert seg på uvanlige løsninger. På døren i 1. og i 13. og 14. etasje sitter det en dørmotor montert på sjaktdørene, og det er montert ekstra magneter på heisen for sikkerhet i forbindelse med denne løsningen.

Foto: Johnny Leo Johansen

Det er mange løsninger som gjør et slikt prosjekt tidkrevende, og planen for ferdigstillelse er stadig blitt forflyttet. Selve apparatskapet til heisen er plassert 33 meter fra sjakten.

Skråbaneheis er regulert av egne heisforskrifter for denne type heis.

Oslos tak

Fra taket kan man se ut over hele Oslo, og det ser ut til at montøren trives meget godt med å arbeide her på byens tak. Dette selv om glassløsningen gjør dette til en varm arbeidsplass når solen står på.

I toppen av bygget er det planer om en restaurant, og det er ingen tvil om at dette blir en fancy og spesiell heis i Oslos mest futuriske område, hvor kunst og arkitektur nærmest smelter sammen.

Johnny Leo Johansen
Johnny Leo Johansen
Johansen er redaksjonsmedlem i Heismontøren.

Siste artikler

DIGITAL LOGGBOK ER NÅ ETABLERT HOS KUNDER

Eiendomsselskapet Malling er den første kunden som tar i bruk Lilo-digital loggbok på alle eiendommer som de drifter. Det betyr at det er flere montører som får beskjed om å registrere seg som bruker og være klar for å loggføre digitalt.

FEM OMKOM I ULYKKE MED BYGGEPLASSHEIS

Mandag den 11. desember omkom fem bygningsarbeidere da en byggeplassheis raste ned 20 meter på en byggeplass nord for Stockholm.

DE FLESTE ULYKKER MED RULLETRAPP SKYLDES FEIL BRUK

De aller fleste ulykkene med rulletrapper i Singapore i løpet av fjorårets ti første måneder, skjedde fordi folk ikke brukte dem riktig. Noe som kan være gjenkjennbart med norske forhold.

HEISMONTØR KLEMT I HJEL I SJAKTEN

Rett etter klokken tolv fredag den 29. desember ble politi, redningstjeneste og ambulanse varslet om en arbeidsulykke i en heissjakt syd i Stockholm.
2,500FølgereLik
1,060FølgereFølg
42AbonnenterAbonnér
X