25. april 2024

Alt Heis Satser stort med elbil

I siste utgave av Heismontøren i 2021 kom vi i skade for å plassere Kone i førersetet mot det grønne skiftet med cirka 30 prosent elbiler. I kommentarfeltet på Heismontørenes Fagforenings Facbookside ble det hevdet at Alt Heis i Bergen har prosentvis over dobbelt så mange elbiler som Kone. Da er det bare rett og rimelig at vi lagde en oppfølger hvor vi undersøkte fakta i denne saken.

«Ja, det stemmer det», sier Eivind Solsvik som er leder for salg og prosjektering i Alt Heis AS. «Vi har i dag 62,5 prosent elbiler i bedriften,» fortsetter han.

Alt Heis AS så dagens lys i 2019 og har allerede rukket å bli en betydelig aktør på vestlandet med sine 20 ansatte. Den nyetablerte heisbedriften var tidlig ute med å gå til innkjøp av elektriske biler og tilbyr for tiden Kia Soul eller EV 6 til sine ansatte.

«Det er ingen målsetning for oss å være ledende på elbiler i bransjen, men vi mener dette er et viktig og riktig miljøfokus i dagens samfunn,» sier Solsvik.

Han og legger til at de ved montasjeoppdrag som krever lengre rekkevidde og mer utstyr og verktøy, så benyttes det som regel en større varebil på fossilt brennstoff. Noe som de også har noen få av i bilparken, men at de i fremtiden vurderer tilhenger til elbil slik at de også i disse tilfellene kan benytte seg av elektriske biler.

«Så håper vi jo at flere bedrifter følger etter fremover,» sier han.

Arild Lyngøy er en av montørene i Alt Heis som har begynt å benytte elbil i sitt arbeid. Vi møter ham i et parkeringshus i hjertet av Bergen. Her har han parkert sin flett nye Kia EV 6 4×4 som har en rekkevidde på 480 kilometer. Han viser gledelig frem bilen og inviterer oss inn i kupeen og lar oss få en prøvetur.

«Den er sprek og god å kjøre, og har bra rekkevidde», forteller servicemontøren.

«Når det gjelder plass så er jo bagasjerommet romsligere enn det ser ut til, så jeg får stort sett med meg det jeg trenger av verktøy og utstyr ved serviceoppdrag og småjobber i sentrum. I tillegg er det jo praktisk for meg at det er en type bil som også tilfredsstiller familiens behov på fritiden,» legger småbarnsfaren til.

«Bedriften har kjøpt inn og kostet installasjon av ladestasjon hjemme, og vi får 400 kroner i måneden for utgifter til ladning,» forteller Arild når vi spør om de får dekket utgifter og kostnader for ladning. Han legger til at de får dekket reelle utgifter utover dette dersom de overskrider denne summen.

Han forteller videre at bedriften har leaset bilene for tre år og at han blir tillagt skattbar inntekt på 9700 kroner i måneden for privat bruk. Arild synes det er positivt at bedriften satser på elbil, og mener at det har spesielt god effekt på omdømmet.

«Vi får jo litt blikk og spørsmål fra kunder som er nysgjerrige og vurderer å gå til innkjøp av elbil selv, så det er jo bra», sier han og smiler.

FAKTA OM ALT HEIS AS

  • Etablert i 2019 av Tomas Knutsen og kan kalle seg «Vestlandets eneste norskeide heisfirma»
  • Bedriften har 20 ansatte
  • I 2021 omsatte de for 21 millioner kroner
  • Har avdeling i Bergen og nå nylig også i Haugesund
  • Alt Heis fikk tariffavtale i 2019 (direkteoverenskomst)

Per-Erik Sagstad
Per-Erik Sagstad
Sagstad er redaksjonsmedarbeider i fagbladet Heismontøren og på heis.no.

Siste artikler

HVA ER EN HEIS?

Det er et spørsmål jeg ofte stiller når jeg holder kurs. Det er mange som jobber i heisfaget som ikke kan svare, og når jeg får svar så får jeg mange forskjellige. Så da tenkte jeg å kanskje hjelpe til litt med å prøve å definere svaret.

1. mai 2024 med Heismontørenes Fagforening

Bli med på familiearrangement med HMF.

Å HA DET ÅLREIT PÅ JOBB

Vi har vel alle tasset rundt i ukesvis alene på arbeide, for så å behøve litt hjelp på en jobb. Etter å ha jobbet sammen med noen andre så kjenner man seg litt blidere, litt mer positiv og alt er bedre. Det er ikke så rart, vi er jo sosiale vesener.

Jentene i bransjen samles på kvinnedagen

Vi var så heldige å få en invitasjon til Heisjentenes samling på kvinnedagen 8. mars. Jentene i bransjen samles for å ta opp viktige saker, snakke om problematikk i bransjen og for å delta i 8. mars-toget. Elleve medlemmer møtte opp til samlingen som gikk over to dager. På programmet gikk faglig og sosialt innhold hånd i hånd.
2,499FølgereLik
1,061FølgereFølg
43AbonnenterAbonnér
X