Snaut et år er gått siden sist vi snakket med Steinar, som snart skal på sin sjette tur til Kyiv for å levere den siste av to biler som er kjøpt inn etter en bevilgning på 50 000,- kroner fra årsmøtet i Heismontørenes Fagforening. I tillegg donerte Jonas Bals hele honoraret sitt på 10 000,- kroner som han fikk for å holde et foredrag i forbindelse med HMF i Oslo sin forsinkede markering av foreningens 90-årsjubileum.
Den første bilen, som til tross for alvoret, hadde fått navnet «Elevator Terminator» leverte han nå i sommer, og han skal hilse og takke fra soldatene og deres familier som er dypt takknemlig for bidraget med to nye biler. Per dags dato har Steinar og de andre i Ukrainian Freedom Convoys levert til sammen 350 biler. For som Steinar forteller, så utgjør disse bidragene forskjellen mellom liv og død for soldatene som overtar bilene.
Som ved de foregående turene, kan Steinar fortelle om sterke inntrykk fra turen hvor det er greit å vite hvor nærmeste bomberom er, for man kan ikke påregne å finne veien med Google Maps da alle signal jammes når russiske raketter og droner er på vei. Da forstår man hva han mener når han sier at dette ikke er en tur – men et oppdrag!

De fleste bilene som Ukrainian Freedom Convoys donerer går til dronepiloter som er avhengig av å forflytte seg raskt før russerne får lokalisert hvor de oppholder seg. Dronepiloten som Steinar kom i snakk med fortalte en sterk historie om da han og seks andre dronepiloter ble overlumpet av et overtall med russere, hvor på en av de ukrainske soldatene ofret seg ved å kaste seg over en granat som ble kastet mot dem slik at de andre kunne skyte seg ut av situasjonen og komme seg i sikkerhet.
Når det gjelder navnet på bilen, så sier Steinar at det er viktig å ha litt humor til tross for krigens alvor. Et alvor som gjenspeiles i det økte antallet med ukrainske flagg på Maidanplassen i Kyiv til minne om de som har falt siden krigen startet.
Som frivillig innebærer det at man må legge igjen en egeninnsats med fri fra jobb og uten å få dekket andre utgifter enn ferja over til Polen og diesel på bilen. Hotel, mat, fly- og togbillett hjem dekkes av egen lomme. Heldigvis har Steinars arbeidsgiver, TKE, vært greie og gitt ham fri med lønn for to av de tapte arbeidagene.

