27. juli 2024

#valg2019: Partiene om bompenger

Innkreving av bompenger oppfattes av mange som en usosial avgift som ikke tar hensyn til den enkeltes inntekt og ikke som et miljøtiltak. Men er det av den grunn fornuftig å avgi sin stemme til partier som kun lokker med lavere bomavgifter?

I 2004 var det 140 bomstasjoner i Norge. Etter at det i juni ble satt i drift 53 nye bomstasjoner rundt Oslo er antallet nå oppe i 309 bomstasjoner. Til høsten åpner ni bompengefinansierte veiprosjekter. Blant annet på E6 ved Hamar, E18 mellom Arendal og Tvedestrand, og Ryfast-prosjektet i Rogaland. (motor.no)

En økning i antall avgiftsbommer på norske veier har gitt bompengeopprør og vind i seilene for parti som Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB). På et partibarometer i VG fra juni fikk partiet 9,1 % oppslutning i Oslo. Miljøpartiet De Grønne (MDG) hadde på samme tid 13,9 %.

Men hva sier partiprogrammet til FNB i viktige saker som blant annet arbeidslivsspørsmål? Dette går ikke frem av partiprogrammet deres. Frode Myrhol (ordførerkandidat FNB) innrømmer at deres partiprogram har enkelte hull og skriver:

«Vi må være så ærlige å si at programmet vårt gjerne har enkelte hull siden vi ikke har hatt like lang tid som de andre partiene til å utarbeide programmet. Men når det dukker opp saker vi ikke har gjort oss opp noen mening om så vil vi sette oss godt inn i alle sidene ved sakene før vi eventuelt gjør oss opp en mening om vårt standpunkt basert på de verdiene vi står for. I tillegg har vi fordelen av å være et tverrpolitisk parti slik at vi ikke vil være bundet av forventninger om at vi tilhører den og den blokken i forhold til standpunkt vi tar i en enkelt sak.»

Det finnes andre partier som er mot bompenger til finansiering av veier. Partiet Rødt skriver: «Bompenger er en flat avgift som ikke tar hensyn til inntekten til de som betaler. Rødt er derfor mot bruk av bompenger som finansieringskilde for veibygging».

Tabellen viser svar på spørsmål gitt til partiene i juni 2019.

*Arbeiderpartiet mener at bompenger er nødvendig, men ønsker å erstatte innkrevingen med en mer rettferdig GPS-basert vegprising. Ap mener staten må betale en større andel av kollektivutbyggingen i og rundt de største byene. Vi vil øke statens andel fra 50 prosent, som regjeringen vil ha, til inntil 70 prosent. Elbiler bør gradvis også betale bompenger, slik loven nå åpner for.
*SV svarer at det vil være ulikt fra by til by, og henviser til de lokale SV-lagene i de store byene.
*FNB har ikke svart på redaksjonens forespørsel. Men det bør ikke vær tvil om hva de mener her.
*Krf har ikke svart på redaksjonens forespørsel.

Tor-Erik Lundberg
Tor-Erik Lundberg
Lundberg er redaktør i fagbladet Heismontøren.

Siste artikler

I EN BAKGÅRD PÅ GRØNLAND 

Heisbransjen har tatt store steg inn i fremtiden parallelt med den teknologiske utviklingen, men det kan virke som at utviklingen ikke helt har nådd ut overalt.

DA STEMPLINGSURET BLE INNFØRT PÅ BYGGEPLASSENE

I 1967 gikk Bygg- og Tømrermestrenes forening, Murermesternes forening og Oslo Entreprenørforening inn for stempling på byggeplassene i Oslo-området – noe som berørte alle yrkesgrupper som jobbet der.

HØYREBØLGEN OG FASCISMEN

Vi leser stadig oppslag i avisene om ytre høyres aktivitet i Europa, og hvordan de har gjort seg mer relevante i politikken. Reichsbürger-bevegelsens kuppforsøk i Tyskland i 2022 var en stor sak i mediene, der flere høyt profilerte medlemmer ble arrestert. Blant annet en tidligere dommer og politiker i Alternativ fur Deutchland – et parti som ble det tredje største partiet etter valget i 2017.

STATUS FRA KURSSENTERET

Vi er nå ferdig med FSE kurs for 2024, og vi er ca. halvveis med ukeskursene.
2,497FølgereLik
1,059FølgereFølg
44AbonnenterAbonnér
X