11. desember 2024

Feil om heismontører

I et stadig mer bilfritt Oslo, hvor Tybring-Gjedde ikke lenger får handlet svære vaser, og Fabian Stang truer med å lenke seg fast, får vi nå høre at selv ikke heismontører på evakueringsoppdrag finner parkeringsplass. Hvor er verden på vei?

Det var Nettavisen som i forrige uke kunne rapportere om at fire stakkars sjeler hadde stått fast i en heis like ved rådhuset i nesten fire timer. Årsak: Heismontøren fant ikke parkeringsplass.

Vi syns dette hørtes merkelig ut, og tok derfor kontakt med heisselskapet som har servicen i bygget, KONE AS. Ifølge KONEs logg på adressen, ble dette meldt inn som en vanlig heisstans uten passasjerer, eller det heismontørene kaller en stoppjobb. «En stoppjobb blir lagt i et køsystem som styres av kapasiteten vår. Noen bedrifter og foretak har spesielle avtaler, som gjør at de prioriteres, som for eksempel et sykehus. Fra vi får beskjed om en stoppjobb til heisen kjører igjen, kan det fort gå fire timer,» forteller Christian Olstad oss. Han har ikke vært involvert i denne saken, men er en erfaren heismontør som kjenner godt til prosedyrene ved henholdsvis stoppjobber og evakueringsjobber.

Hans-Peter Lannerstedt, mannen som på tidspunktet for heisstansen var driftsleder i bygget, mener det sto fire personer fast i heisen: «Jeg ringte direkte til heisen og snakket med de fire som sto fast, og lovet dem at de ville bli hentet ut innen en halv time. Heldigvis var det ingen av dem som hadde klaustrofobi, for de endte jo opp med å stå i over tre timer!» Lannerstedt var også i kontakt med Securitas og heisselskapet, og mener han ga klar beskjed om at det sto passasjerer fast i heisen.

De to heismontørene som opprinnelig hadde heisen på sin rute var ikke tilgjengelige denne november-morgenen i 2018. Oppdraget gikk derfor til heismontøren Kurt Hansen som befant seg i nærheten. Hansen har vanligvis ikke rute i sentrum, og er derfor ikke kjent med parkeringsmulighetene i området. «Jeg kjørte rundt i en times tid på leit etter parkering, men måtte til slutt gi opp. Jeg hadde andre oppdrag jeg måtte ta tak i, og fikk derfor en kollega til å ta over.»

Kollegaen som tok over var Bjørn Magnussen, og heller ikke han fikk beskjed om at det satt noen fast i heisen. «Jeg parkerte i Sentrum P-Hus et stykke unna, og kom meg til stedet så fort som mulig, og fikk heisen i gang igjen. Det var ingen personer i heisen da jeg kom, og Lannerstedt sa heller aldri noe om det til meg,» forklarer Magnussen. Lannerstedt forklarer dette med at han tok kontakt med en venn i nabobygget, som kom til unnsetning og fikk de fire personene ut før heismontøren var på plass. Magnussen så aldri noe til denne personen heller.

Olstad legger til at dersom det hadde stått noen fast i denne heisen, ville trolig KONE behandlet dette som en evakueringsjobb. «Alle bygninger som har en heis installert, har også en person på stedet som er instruert i hvordan man slipper ut folk av en heis som har stanset. Dette kan være en vaktmester, driftsleder, borettslagsleder eller en vanlig beboer. Og det er først når denne personen feiler at en heismontør blir tilkalt, og da rapporteres det og loggføres som en evakueringsjobb. Her ble det meldt om et vanlig stopp, og en stoppjobb prioriteres ikke like høyt som en evakueringsjobb.»

Det kan også være verdt å merke seg at saken i Nettavisen er skrevet av tidligere Frp- og Listhaug-rådgiver Espen Teigen, som begynte et nytt liv som journalist etter at Listhaug gikk av som statsråd. «Det er full strid om parkering i Oslo sentrum. Mens byrådet med Ap, SV og MDG vil fjerne parkeringsplasser og få flere bilfrie gater, mener Høyre og Frp at det har gått for langt,» skriver Teigen i sin sak i Nettavisen. Videre fokuseres det på et brev Lannerstedt skal ha skrevet til ordfører Marianne Borgen i desember i fjor, hvor han beskriver heisstansen og klager over mangelen på parkeringsplasser i sentrum etter byrådets innføring av bilfritt byliv. «Det er blitt ganske håpløst å ha håndverkere og servicepersonell til eiendommene på Fr. Nansens plass etter at «bilfritt Byliv» ble innført. For egen del, har snekker forlatt oss, og vi er på leting etter ny, men det er ikke lett å finne, da de ikke vil ta oppdrag i sentrum, innenfor Ring 1,» skriver blant annet Lannerstedt i brevet (se brevet i sin helhet her).

Både Hansen og Magnussen støtter budskapet til Lannerstedt om at det har blitt vanskeligere å parkere i sentrum de siste årene, men mener det er rent oppspinn at det sto fire personer fast i heisen. «Det ser ikke bra ut for heismontørene som gruppe, når det påstås at vi har tatt så lett på en evakueringsjobb. Hadde dette vært noe annet enn en stoppjobb, hadde heismontørene selvsagt feilparkert eller funnet en annen løsning ASAP,» konkluderer Olstad.

Vi har ikke lykkes med å få rede på identiteten til personene som angivelig skal ha stått fast i heisen, og heller ikke mannen som reddet dem ut.

Erik Eikedalen
Erik Eikedalen
Eikedalen er organisasjonssekretær i Heismontørenes Fagforening.

Siste artikler

MITSUBISHI STYRKER SIN POSISJON I DET NORSKE HEISMARKEDET

I slutten av november kunngjorde Mitsubishi eide Motum AB at de overtok den norskeide heisbedriften ALT Heis AS.

KAMPEN FORTSETTER

Kampen fortsetter er tittelen på Jonas Bals sin frittstående oppfølger til boka Våre kamper – mot rasisme og fascisme 1865–1940.

Støtteuttalelse til Fagforbundets streik i NHO-bedrifter

Heismontørenes Fagforening uttrykker vår fulle støtte til de streikende i Frelsesarmeen og Blindeforbundet og virksomheter som driver innen blant annet asyl, bo- og omsorgstilbud, etter at det ble brudd i meklingen i tariffområdet NHO 453 natt til lørdag 2. november.

NY MASKINFORSKRIFT

Den 14. juni 2023 ble «Regulation (EU) 2023/1230 of the European Parliament and of the Council» vedtatt som erstatning for «Directive 2006/42/EC of the European Parliament and of the Council» og «Council and Council Directive 73/361/EEC». Direktiv 2006/42/EC er maskindirektivet, og Direktiv 73/361/EEC er forskrift om wire, kjeder og kroker.
2,494FølgereLik
1,090FølgereFølg
46AbonnenterAbonnér
X