Arbeidslaget på Haukeland. F.v: Torstein Tysse, Petter Røttingen, Geir Høgheim og Per Erik Sagstad. Foto: Schindlerklubben

Det er Schindler som har fått i oppdrag å skifte ut 16 heiser på Haukeland Sykehus i Bergen. Før montasjen av de nye heisene kunne starte, så måtte de gamle demonteres. Arbeidet med å rive de fire første heisene startet opp før sommeren. Et arbeid som krever kunnskap og god planlegging med tanke på sikkerhet for både de som river og de øvrige ansatte på sykehuset som er i full drift under montasjen.

– Det vi snakker om her er bortsetting av arbeid. Når dette skal iverksettes så gjelder avtalen i overenskomsten, inkludert lønns- og arbeidsvilkår. Det vil si at de som utfører, skal lønnes etter overenskomstens vilkår for å unngå sosial dumping, svarer Rune Larsen som er nestleder i HMF og Schindlerklubben på en kommentar til heis.no.

Fra maskinrommet på Haukeland. Det skulle være drift på fire av heisene mens de fire første ble revet. Foto: Schindlerklubben

Teamet i Bergen

Montørene som ble satt til å utføre rivning av de fire første heisene var Per Erik Sagstad (Tillitsvalgt i Schindler Bergen), Geir Høgheim (verneombud i Schindler Bergen), Torstein Tysse og Petter Røttingen.

Redaksjonen har tatt en prat med Per-Erik og Geir i det de holder på med å avslutte arbeidet med å rive den siste av de fire første heisene. Heisene som ble montert av Schindler i 1978 går over 9 etasjer med 42 meter løftehøyde. De har en nyttelast på 1800 kilo. Bare stolen veide 2,5 tonn og motvekten 3,5 tonn, får redaksjonen opplyst.

Hvordan planla dere jobben før oppstart?

– Rivejobben kom ganske brått på oss, i og med at vi i utgangspunktet ikke skulle rive selv. Men når vi først ble satt til å gjøre dette, så måtte vi planlegge helt fra begynnelsen av. Verneleder i bedriften hadde vært her i en periode før oss og gjorde en god jobb med å forberede arbeidet. Blant annet med samordning på plassen, noe er viktig da Schindler er hovedentreprenør, forteller Geir.

– Videre fikk vi hjelp av en fra Carl Stahl A/S, som er et sakkyndig firma, for å lage godkjente oppheng til jobben. Det er felles maskinrom for åtte heiser, og vi skulle rive fire av dem. Det ble satt opp fysisk skillevegg mellom de heisene som var i drift og de som skulle rives.

– Det var en stor jobb å planlegge gjennomføringen av denne rivejobben og jeg må skryte av Geir, som er verneombudet vårt, og som har vært aktiv fra dag én for å sørge for en sikker gjennomføring, legger Per Erik til.

– Vi veide stolene og fant ut at vi måtte henge de opp i 3:1 oppheng for at dualliften (elektrotalje godkjent for personbefordring, red.anm.) skulle kunne løfte, fortsetter han.

– Det er langt imellom etasjene, fem og en halv meter på det meste, så det var helt nødvendig for oss å kunne stå på taket mens vi demonterte. Vi måtte skaffe 150 meter vaier, noe som innebar mer risiko ved kjøring.

Heisdemontering innebærer tunge løft. Men det er også moro. Foto: Schindlerklubben

Per Erik forteller at bygget hadde krevd branntette sluser foran sjaktene med dører og kortleser. Her går det alarm til vakten på sykehuset hvis dørene blir stående åpen i mer enn 20 sekunder. Dette gjør at det blir verre å få ut store eller lange kolli. Alt materiell måtte fraktes ut av sjakten i andre stopp (7,5 meter over gruvebunn) og deretter fraktes gjennom publikumsområdet til en kontainer. Store ting måtte skjæres i biter slik at det ble håndterbart.

Mener dere at dette er en del av faget og at det er relevant med god heiskunnskap for å kunne gjennomføre slik type arbeid?

– Dette ligger helt klart innunder vårt fagområde, svarer Per Erik. – God fagkunnskap er viktig for å kunne gjennomføre jobben sikkert. Jeg tror det er like viktig at vi utfører disse tunge, møkkete jobbene som alle andre oppgaver vi driver med. Blir dette satt bort på permanent basis, kan vi risikere å miste mer og mer av faget på sikt.

Geir er heller ikke uenig:

– Det å ha forståelsen av for eksempel hvordan fangapparatet virker og hvilke krefter som er i sving, er utrolig viktig. I forkant av denne jobben testet vi slurekraften på regulatoren og opptrekkskraften på fangarmen. I tillegg satte vi på en ekstrafjær på regulatoren for å redusere utløserhastigheten.

Var det mest slitsomt eller også litt morro å rive heis?

– Det har vært både slitsomt og skittent når det stod på. Men når vi ser tilbake på det, så har det vært moro å være med på, sier Geir som var med på å montere disse heisene for 40 år siden. Han legger til at det er litt artig å få være med å rive ut heisene igjen, særlig når det kommer et nytt og godt produkt inn.

Per Erik er enig. – Det er moro å gjøre noe annet enn de hverdagslige arbeidsoppgavene, selv om det har vært noen tunge tak innimellom.

God planlegging og riktig verktøy er viktig for sikkert arbeid. Foto: Schindlerklubben

Spesialiserer seg på heisdemontering

LBU er bare en av flere bedrifter som har spesialisert seg på heisdemontering. LBU AS ble etablert i 2007 med betongsaging og kjerneboring som bedriftens hovedbeskjeftigelse. Året etter ble LBU AS forespurt om en jobb relatert til heis, og det ble starten på en epoke hvor heis og heisrelaterte byggetekniske oppgaver ble stadig viktigere, skriver LBU på sin nettside. I følge proff.no har bedriften med sine 28 ansatte et resultat før skatt på NOK 5 535, og driftsinntekter på NOK 46 496 i 2018.

Redaksjonen har forøvrig ikke lykkes med å komme i kontakt med ledelsen i LBU for en kommentar om blant annet hvorfor de ikke kan gi de ansatte tarifflønn etter heisoverenskomsten ved heisdemontering.