30. november 2022

Heisene i Norges høyeste bygg

Johnny Leo Johansen
Johnny Leo Johansen
Johansen er redaksjonsmedlem i Heismontøren.
2,440FølgereLik
967FølgereFølg
25AbonnenterAbonnér

To tårn kan sees på lang avstand i Østfold. En kran stikker på oversiden av det høyeste av tårnene og man ser at det er bygging på gang. Det blir Norges høyeste heiser som skal installeres i det som er Norges høyeste bygg med sine 150 meter. Det nye tårnet er kraftigere og ruver over det nå eldre tårnet på 120 meter.

Mens folket og regjeringen krangler om utenlandskablene og strømpriser, bygger Nexans et nytt kjempetårn i Halden. Det er produksjon for å dekke etterspørsel etter kabler som kan legges både på land og til sjøs. Kabler som da kanskje skal transportere kraft produsert fra vindkraftverk både på land og til sjøs, og fra solcelleanlegg.

Det nye tårnet på 150 meter ble reist på 60 dager med glideforskaling. Nexans vil doble produksjonene sin med dette bygget. Det gikk med 20 000 kubikk med betong og 7000 tonn med stål i fundamenteringen, 780 stålpilarer går ned til fjell, 3000 tonn armering i tårnet og det er 5000 tonn stål i råbygget.

Heismaskin for skyskrapere

I Norges høyeste bygg skal det på plass en Kone MX 100 maskin, dette er en maskin som normalt benyttes i skyskrapere.

«Dette blir jo nærmest som en skyskraperheis. Om man ser bort fra løftekapasiten. For her blir det en maskin som skal betjene en heis med hele 8,7 tonn i nyttelast. Dette er den største maskinen Kone har og er det første prosjektet i Norge med denne type heismaskin. Det er visst levert en i Sverige og en i Skottland for tilsvarende anlegg til kabelproduksjon», forteller Frank Sig Hansen som er heismontør i Kones Østfold avdeling. 

Den store heisen på 8,7 tonn skal ha 16 stopp med gjennomgang. Løftehøyden på heisen blir på 132,5 meter. Dørene på den er 4,0 x 2,9 meter. Stolen er på 4,2 x 3,29 x 3 meter. Heisen skal gå en meter i sekundet. MX 100 maskinen er 2,9 meter høy og veier 6250 kg. 

Foto: Johnny Leo Johansen.

De andre heisene

Det er tre heiser som skal gå helt til toppen. Denne store med MX 100 maskin og en MX 40 som skal ta 4,1 tonn, pluss en 1600 kg brannmannsheis. I tillegg blir det to heiser på andre steder i fabrikken. En tre stopps personheis med 20 meter løfthøyde og en hastighet på̊ 1,6 meter i sekundet. Den andre er en to stopps vareheis, også̊ denne med løftekapasitet på fire tonn. 

4,1 tonneren, med MX40, får 18 stopp med gjennomgang og 141,3 meter løftehøyde. Denne heisen skal gå 2 meter i sekundet. Brannmansheisen går også̊ til topps med sine 17 stopp og 132,5 meter løftehøyde. Heisen skal ha en hastighet på 3 meter i sekundet

«Til hele fabrikken med alle heisen skal det på plass 29,2 tonn med motvektslodder. Jeg ser for meg at det er 30 kg lodd som skal bæres inn», forteller Frank som legger til at det går med 13,2 tonn bare til motvekta på den største heisen, og det blir total 2,2 kilometer med føringer og antagelig er ikke det føringer med standard størrelse.

Det gamle tårnet

Det gamle tårnet ble skjøtet på for noen år siden. De forsterket fundamentet og øket på fra den gangen 100 meter og videre opp til totalt 120 meter. Den bestående maskin ble brukt videre til den nye høyden og vi forlenget heisen. 

«Det som var mest imponerende med hele jobben den gang var at de kunne holde produksjonen i gang der samtidig som de de bygde på tårnet», forteller Frank.

Foto: Johnny Leo Johansen.

Fokus på sikkerhet

Frank som er verneombud i avdelingen, kommer til å følge opp montasjen sammen hovedverneombudet i Kone. Det er strenge krav og kurs som skal fornyes. Det er kurs som er generelt for hele fabrikken. Slik er det jo blitt på de fleste av de større fabrikkene. De har områder der borte med blant annet høyspentlabb, hvor kablene blir testet og der må man være ekstra forsiktig.

Det er og mye å ta hensyn til i forhold til transport på området, for det er et ganske lite område fabrikken står på. Store kabler på ruller og kabler som går på kryss og tvers, og med store trucker som trafikkerer området.

Hektisk prosjekt

Oppstart blir i oktober i år og de skal være ferdig i mai 2023. Så det blir nok en hektisk periode for Østfoldavdelingen til Kone, hvor de vil få hjelp fra avdelingen i Ski og trolig med hjelp fra montører i Oslo. Det er beregnet at det blir tolv montører på anlegget pluss prosjektledere. 

«Ved igangkjøring blir det naturlig å ha med noen eksperter med på disse anleggene, da dette er et kjempeprosjekt for oss», legger Frank til.

«Det er muligens allerede solgt første produksjon av kabel, så det er bare å jobbe på for å bli ferdig med disse anleggene», sier Frank og legger til at det blir et veldig spennende prosjekt for oss og at det er moro å være banebrytende i Norge. «Vi har jo hatt noen store prosjekter med Saugbruks i Halden og den gang var vi stort sett med hele gjengen i Østfold», avslutter Frank.

Det er produksjon for å dekke etterspørsel etter kabler som kan legges både på land og til sjøs. Foto: Johnny Leo Johansen.

Artikkelen sto første gang på trykk i fagforeningsbladet «Heismontøren» nr 3/2022

Siste artikler

FORBUD MOT LYSRØR

I løpet av neste år blir det et forbud mot flere typer lysrør og sparepærer da disse inneholder svært skadelig kvikksølv. Det er en ustrakt bruk av lysrør i eldre heiser og i heissjakter.

Ukeskurs ved Heisbransjens Utdanningssenter 2023

Nå er det mulig å melde seg på ukeskurs på HBU for 2023.

ELEVADOR DE SANTA JUSTA

Lisboa er en svært kupert by. Ingen av høydene er veldig høye, men det er bratte sider opp og ned, og stort sett så finner du bebyggelse over alt. Dette førte også til at byen har diverse transportløsninger man finner få steder.

FANT ELENDIGE BOFORHOLD

Flere enn 11 000 gjestearbeidere jobber i Stockholm, og dette er utenom de som har en fast jobb i Sverige. Men hvor bor alle?
X