4. november 2024

GRØNN FREMTID, BÆREKRAFT OG NULLUTSLIPP – HVOR FLINKE ER EGENTLIG HEISSELSKAPENE?

Om du er i butikken og handler, tar kollektivt, eller ser på tv er det én gjenganger: Miljø. Det handler om nullutslipp, bærekraft og en grønnere fremtid for oss alle og jordkloden. Dette markeres gjerne med et grønt blad eller noe vi forbinder med naturen.

Det gjelder også heisbedriftene rundt om i verden. Det reklameres med karbonnøytralitet og resirkulerbart interiør, mer energibesparende og effektive heiser, el-biler til teknikerne, mer effektiv produksjonslinje og mye mer. Og godt er det, det er ikke tvil om at vi må tenke og utvikle bedre løsninger og endre vaner når det kommer til vår egen fremtid. Men er det en enkel løsning vi overser?

Jeg har hentet inn litt tall fra bransjen og tatt utgangspunkt i de «fire store», samt et «up and coming selskap» som vel egentlig har gjort det om til de «fem store». I Norge blir det brukt rundt 22 570 liter olje til smøring av føringer i året. Skalerer man opp regnestykket til Europa så blir det et forholdsvis større tall, da Europa har om lag 5,95 millioner heiser. Jeg har brukt 5 millioner i regnestykket for å trekke fra heiser som går med ruller og evt. andre løsninger. På årsbasis i Europa brukes det da om lag 2,25 millioner liter olje til smøring av føringer. Det blir 11 250 fat. Det er nok til å fylle et Olympisk svømmebasseng på 50m x 25m med en dybde på 2 meter.

Illustrasjon/skjermdump nettside Otis.

Tanken slo meg da jeg måtte innom lageret for å hente olje for å fylle på oljekoppene til heisene på ruta mi. Hva er poenget med dette, når det allerede finnes en løsning som eliminerer nødvendigheten av å smøre føringene med olje? Det handler vel først og fremst om pris, i noen tilfeller om overhøyde og i andre tilfeller at ruller rett og slett ikke er sterke nok (for eksempel til store vareheiser). Misforstå meg rett, å eliminere styresko totalt er nok ikke mulig. Det er brukbart og rett og slett nødvendig i flere tilfeller, men der vi kan eliminere det, hvorfor gjør ikke heisselskapene det? 

Det finnes mange gode grunner for å kun bruke styreruller på personheiser. Det gir bedre kjørekomfort. Enklere å holde rent. Det gir et bedre «lokalklima» i sjakta og bygget. Bedre for helsa vår, siden vi ikke vil trenge å håndtere olje i lik grad. Bruker mindre ressurser som absorbent-matter, filler, hansker, rengjøringsmidler og etterfylling olje. Det reduserer nødvendigheten av avfallshåndtering og transport. Omprioritere vår egen tid, vi kan faktisk bruke mer tid på det heistekniske enn å rengjøre

Illustrasjon/skjermdump nettside Mitsubishi.

Spørsmålet, som alltid blir; hvem skal ta regninga? Hvor mye er kundene våre villige til å betale for å være miljøvennlige? Hvis heisselskapene kan tilby en retrofit-løsning hvor heiser som går med styresko kan bygges om til styreruller, og alt oljesølet blir rengjort og fjernet en gang for alle – hva skal det koste? Det er et spørsmål jeg ikke kan svare på for øyeblikket, men ønsker å finne svar på. 

Jeg tror dette ville hatt en positiv effekt på miljøet, men også vår hverdag. Er det på tide at vi tar denne diskusjonen internt og arbeider mot en løsning? Hvis vi skal være så grønne som det kan se ut som bør vi kanskje også ta dette skrittet og minimalisere bruken av olje. For meg handler det også om hydraulikkheiser. Er det virkelig nødvendig å ha en vanlig personheis eller medium vareheis av type hydraulikk? De fleste firmaer har gode løsninger på heiser som har meget høy lastekapasitet. For øyeblikket monteres det en 8,7 tonns vareheis i Halden som går på wire, på ruta mi har jeg en 4 500 kg heis som går på wire. Jeg tenker nesten det burde settes et tak på når hydraulikk faktisk er nødvendig og ikke, nå i disse tider da vi har produkter som «løser» problemet med «klineriet». Det er nok mange som er uenige med meg i dette med hydraulikk, og det forstår jeg. Tenk på det, bli kjent med tanken. Finnes det en «bedre» og mer miljøvennlig løsning så bør vi gå for den. Det er et interessant tema å diskutere i hvert fall.

Kjør debatt!

Illustrasjon/skjermdump nettside TKE.

Siste artikler

«THE LIFT»

En heis er en svært sikker transportmåte, likevel har flere filmskapere spilt på menneskers frykt for å bli innesperret, paranoia og det paranormale. Dette med filmer som kvalifiseres mer til komiske B-filmer – enn grøssere.

STREIKEFORBUDET

Tvunget frem av Høyre og Bondepartiet ble det i 1927 vedtatt nye lover som i praksis fratok arbeidstakerne streikeretten, skjerpet straffeansvaret for deltakelse eller ved oppfordring til ulovlige streiker og kriminalisering av ethvert forsøk på å forhindre eller forulempe streikebrytere.

Yrkesskadeforsikring: Et viktig sikkerhetsnett for arbeidstakere?

Yrkesskadeforsikring er en forsikring som arbeidsgivere i Norge er lovpålagt å tegne for sine ansatte. Forsikringen dekker skader og sykdommer som oppstår som følge av arbeid eller arbeidsforhold, og skal i prinsippet gi økonomisk støtte til arbeidstakere som blir skadet eller syke på jobb. Men selv om yrkesskadeforsikringen skal være en relativt sikker beskyttelse, er det flere fallgruver vi bør være klar over for å sikre at vi får den erstatningen vi har krav på.

HEISMONTASJEN PÅ NYE DRAMMEN SYKEHUS

I 2019 var oppstarten for byggingen av nye Drammen sykehus, som etter planene skal stå klart i 2025. Da skal det det nye sykehuset erstatte dagens Drammen sykehus og Blakstad sykehus.
2,495FølgereLik
1,090FølgereFølg
46AbonnenterAbonnér
X