22. juni 2024

OTIS SKAL MODERNISERE HEISENE I EIFFELTÅRNET

Heiser sørger for at besøkende til det 330 meter høye ikoniske tårnet i den franske hovedstaden skal slippe å ta beina fatt opp de 1665 trappetrinnene til toppen.

Før åpningen av Eiffeltårnet i 1889 fikk ingeniørene i Otis oppgaven med å konstruere heisene til den nordlige og den sørlige pilaren for å frakte de besøkende til tårnets andre nivå. Dette uten at tårnets ikoniske silhuett ble ødelagt, skriver Otis på sine nettsider.

Dette skal ha vært ganske enkelt da pilarene var brede og rette. Utfordringen var å installere heiser til det andre nivået, på grunn av den skarpe kurvaturen. Her designet Otis sine ingeniører to store hydrauliske kabelheiser som gikk på skinner. 

På 80-tallet fikk Otis igjen det utfordrende oppdraget med å utforme heisen i tårnet hvor de måtte ta hensyn til tårnets helning og en vindstyrke på mer enn 25 m/s. Løsningen ble to Duolift-heiser med verdens lengste utendørsspenn i heiser på 160 meter. Hver heis består av to heisstoler som fungerer som motvekt til hverandre. Når den ene vognen går opp, kommer den andre ned.

Otis moderniserte Duolift-heisene i 2001. Nå har Otis igjen fått oppdraget med å modernisere heisene som har transportert besøkende i nesten 130 år, skriver Elevatorworld.

Foto: Pixabay

Det er i dag totalt ni heiser levert av Otis som er i drift i Eiffeltårnet. Dette innebærer to duplex-heiser, en privat heis for kunder til Jules Verne restauranten, en matheis, en plattformheis tilpasset rullestolbrukere og fire vareheiser.

Eiffeltårnet ble bygget mellom 1887 og 1889 og stod ferdig til Verdensutstillingen i 1889 som en hyllest til hundreårsdagen for den franske revolusjonen. 300 arbeidere klinket sammen 18 038 stykker av smijern ved bruk av 1 050 846 nagler. I alt ble det brukt ca. 7 000 tonn smijern. Totalvekten er 9 000 tonn. Eiffeltårnet er oppkalt etter sin konstruktør, ingeniøren Alexandre Gustave Eiffel. Eiffeltårnet hadde opprinnelig kun tillatelse til å stå i 20 år, men da tårnet viste seg å være verdifullt for telekommunikasjon, ble det stående. Eiffeltårnet var verdens høyeste byggverk frem til 1930, da det ble overgått av den 319 meter høye Chrysler-bygningen i New York. Kilde: Wikipedia.

Siste artikler

TARIFFOPPGJØRET – LO-LEDELSEN FORNEKTER SEG IKKE

En fagbevegelse uten streikerett - eller som ikke våger å ta rettigheten i egne hender dersom den formelt er fraværende, er ingen ordentlig fagbevegelse.

KARTLEGGER EKSPONERINGEN AV BYGGSTØV VED RENOVERING AV BYGG

Det er ikke kun på nye byggeprosjekter hvor bygningsarbeidere kan bli eksponert for byggstøv. I et pågående forskningsprosjekt skal Statens arbeidsmiljøinstitutt karakterisere støvet som dannes gjennom renovering av eksiterende bygg.

VIL BEDRE SIKKERHETEN PÅ ELDRE HEISER I SPANIA MED EN NY LOVGIVNING

Spanske myndigheter innfører en ny lovgivning hvor hensikten er å skjerpe sikkerheten på landets heiser. Det anslås at ca. 40 prosent av landets heiser må oppgraderes for å tilfredsstille det nye lovverket som trer i kraft 1. juli i år.

NYE HØYHUS I OSLOSENTRUM

I den nye høyhusstrategien for Oslo kommune som ble vedtatt i fjor høst, ble det åpnet opp for høyhus på mellom 42 til 125 meter i områdene rundt Oslo S.
2,500FølgereLik
1,061FølgereFølg
44AbonnenterAbonnér
X