29. april 2024

DIGITALE LØSNINGER TIL VÅR FORDEL

KONE 24/7, OtisOne, Schindler Ahead, TK MAX, Safeline Lyra. De har alle forskjellige navn, men de gjør det samme.

Ved å gå inn og lese om produktene heisselskapene tilbyr for intelligent preventivt vedlikehold og monitoring så er det forholdsvis identisk:

-AI (kunstig intelligens) basert

-Kontinuerlig overvåking av systemer og varsling ved feil eller hendelser

-Ytelsesdata i sanntid 

-Heisene skal ha så høy driftssikkerhet som mulig, og problemer skal løses før de oppstår

Alt dette og mye mere samles og lagres i IoT skyene til selskapene og vi benytter dataen til vår og kundens fordel. IoT (Internet of Things) er nettverket av identifiserbare gjenstander (heisanlegget) som er utstyrt med elektronikk, software, sensorer, aktuatorer og nettverk som gjør gjenstandene i stand til å koble seg til hverandre og utveksle data (Kilde Wikipedia).

Illustrasjon. Skjermdump/Schindler brosjyre.

Dataen heisene genererer kan vi bruke til vår fordel ved hjelp av AI og egen tolkning og input fra heismontører. Disse løsningene er fortsatt i startfasen og for at AI skal kunne få en så nøyaktig tolkning som mulig er den avhengig av menneskelig input. Er det feilkoder eller symptomer som den ikke kan gi god info på så er det lurt av oss å tilbakemelde hva problemet faktisk var når det er funnet og utbedret. Dette fordi det vil hjelpe oss selv, kolleger og kundene våre i fremtiden ved at AI da lærer seg et mønster og vil gi nøyaktig informasjon. Er det noen gjengangere, eventuelt hva? Er det mekanisk, elektrisk eller ytre påvirkninger? Hvordan kan vi forhindre det i fremtiden? 

Driftssikkerheten står i sentrum. Kundene våre ønsker en problemfri hverdag, akkurat som oss selv. Der kan vi benytte disse intelligente systemene til vår fordel, som vårt verktøy. Det er ingen tvil om at verden er i endring, og at faget vil følge. Adapt or die sies det. Jeg mener det er viktig at vi som fagfolk og bransje tilpasser oss den nye teknologien og benytter den til vår fordel. Selv om det tenkes at disse systemene vil «fordumme» oss så mener jeg det bare vil endre våre fremgangsmåter og spisskompetanse. Informasjonene må fortsatt tolkes og reparasjonen/vedlikeholdet vil fortsatt måtte utføres fysisk. Arbeidet vårt vil sannsynligvis gå mer og mer over i data og der må vi være på tærne for å ikke bli frakjørt. Det er litt opp til oss selv; ønsker vi å være med på denne utviklingen og stå for et helt stykke arbeide eller aksepterer vi «jeg skjønner ikke dette, noen andre får ta det»? Da er faren for å bli utkonkurrert der. La oss trå inn i fremtiden med litt pågangsmot.

Illustrasjon. Skjermdump fra www.kone.com.

Viktigheten av å være i forkant av slik teknologi omfatter også å forhandle frem gode avtaler, utdanning fra bedriftene og HBU samt utveksling av erfaringer. For min egen del har jeg ikke vært så mye borti denne slags teknologi før jeg begynte i KONE. Derfor syns jeg det er spennende, men også praktisk å ha et slikt verktøy. Jeg har mange eksempler hvor det har hjulpet meg med å være tidlig ute og forhindre nedetid eller fått reparert heisen før kunden merker det, og de er storfornøyde med slikt. Det gjør min hverdag enklere og gir meg også en god rutine på å sjekke heisene på ruta mi før og imellom servicebesøk. Fremtiden er digital, jo raskere vi aksepterer det og fintuner ferdighetene våre mot denne utviklingen, desto sterkere står vi som fagfolk.

Denne artikkel er skrevet av Emil Bariås (Heismontør).

Les tidligere artikler om temaet her

Emil Bariås
Emil Bariås
Bariås er heismontør og bidragsyter til redaksjonen.

Siste artikler

HVA ER EN HEIS?

Det er et spørsmål jeg ofte stiller når jeg holder kurs. Det er mange som jobber i heisfaget som ikke kan svare, og når jeg får svar så får jeg mange forskjellige. Så da tenkte jeg å kanskje hjelpe til litt med å prøve å definere svaret.

1. mai 2024 med Heismontørenes Fagforening

Bli med på familiearrangement med HMF.

Å HA DET ÅLREIT PÅ JOBB

Vi har vel alle tasset rundt i ukesvis alene på arbeide, for så å behøve litt hjelp på en jobb. Etter å ha jobbet sammen med noen andre så kjenner man seg litt blidere, litt mer positiv og alt er bedre. Det er ikke så rart, vi er jo sosiale vesener.

Jentene i bransjen samles på kvinnedagen

Vi var så heldige å få en invitasjon til Heisjentenes samling på kvinnedagen 8. mars. Jentene i bransjen samles for å ta opp viktige saker, snakke om problematikk i bransjen og for å delta i 8. mars-toget. Elleve medlemmer møtte opp til samlingen som gikk over to dager. På programmet gikk faglig og sosialt innhold hånd i hånd.
2,499FølgereLik
1,061FølgereFølg
44AbonnenterAbonnér
X