16. juni 2025

OTIS SKAL MODERNISERE HEISENE I EIFFELTÅRNET

Heiser sørger for at besøkende til det 330 meter høye ikoniske tårnet i den franske hovedstaden skal slippe å ta beina fatt opp de 1665 trappetrinnene til toppen.

Før åpningen av Eiffeltårnet i 1889 fikk ingeniørene i Otis oppgaven med å konstruere heisene til den nordlige og den sørlige pilaren for å frakte de besøkende til tårnets andre nivå. Dette uten at tårnets ikoniske silhuett ble ødelagt, skriver Otis på sine nettsider.

Dette skal ha vært ganske enkelt da pilarene var brede og rette. Utfordringen var å installere heiser til det andre nivået, på grunn av den skarpe kurvaturen. Her designet Otis sine ingeniører to store hydrauliske kabelheiser som gikk på skinner. 

På 80-tallet fikk Otis igjen det utfordrende oppdraget med å utforme heisen i tårnet hvor de måtte ta hensyn til tårnets helning og en vindstyrke på mer enn 25 m/s. Løsningen ble to Duolift-heiser med verdens lengste utendørsspenn i heiser på 160 meter. Hver heis består av to heisstoler som fungerer som motvekt til hverandre. Når den ene vognen går opp, kommer den andre ned.

Otis moderniserte Duolift-heisene i 2001. Nå har Otis igjen fått oppdraget med å modernisere heisene som har transportert besøkende i nesten 130 år, skriver Elevatorworld.

Foto: Pixabay

Det er i dag totalt ni heiser levert av Otis som er i drift i Eiffeltårnet. Dette innebærer to duplex-heiser, en privat heis for kunder til Jules Verne restauranten, en matheis, en plattformheis tilpasset rullestolbrukere og fire vareheiser.

Eiffeltårnet ble bygget mellom 1887 og 1889 og stod ferdig til Verdensutstillingen i 1889 som en hyllest til hundreårsdagen for den franske revolusjonen. 300 arbeidere klinket sammen 18 038 stykker av smijern ved bruk av 1 050 846 nagler. I alt ble det brukt ca. 7 000 tonn smijern. Totalvekten er 9 000 tonn. Eiffeltårnet er oppkalt etter sin konstruktør, ingeniøren Alexandre Gustave Eiffel. Eiffeltårnet hadde opprinnelig kun tillatelse til å stå i 20 år, men da tårnet viste seg å være verdifullt for telekommunikasjon, ble det stående. Eiffeltårnet var verdens høyeste byggverk frem til 1930, da det ble overgått av den 319 meter høye Chrysler-bygningen i New York. Kilde: Wikipedia.

Siste artikler

EN CUP FOR SAMHOLD

Siden 1983 har foreningen arrangert den årlige heiscupen, som har vært av stor betydning for et felleskap på tvers av klubber og landsdeler. Her tar vi et historisk tilbakeblikk til den spede oppstarten med den første heiscupen som ble arrangert i 1983 etter et initiativ fra Koneklubben.

Kollektivt selvmål: Stem Frp!

Det skjer hvert valgår; målingene tikker inn, og et lite knippe fagforeningsmedlemmer har plutselig begynt å sverge troskap til Fremskrittspartiet. På tampen av 2024 kunne vi lese i Fri Fagbevegelse at også medlemmer i EL og IT Forbundet nå vurderer å stemme på Frp. Målingen viser at Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet er de to største partiene i forbundet – begge med 18 prosent. Målinger som dette skaper panikk i LO, skuffelse i Arbeiderpartiet, og forbundsledere som lurer på hvordan dette er mulig! «Det er mørkt, veldig mørkt, folkens,» uttalte forbundsleder Geir Ove Kulseth om målingen. Men er det overraskende? Og er egentlig Frp og fagbevegelsen en så dårlig match som alle skal ha det til?

FRANK OM PENSJONISTTILVÆRELSEN OG MANNEHELSE

Mange kjenner den pensjonerte Kone-montøren som blant annet mangeårig kasserer i foreningen. Redaksjonen har tatt en prat med den trivelige østfoldingen om den nye tilværelsen som pensjonist og kanskje noe så tabubelagt som menns helse.

SIKKER SIKRING AV LØFTEREDSKAP

I denne artikkelen skal vi se nærmere på temaet «sikker sikring av løfteredskap».
2,491FølgereLik
1,122FølgereFølg
50AbonnenterAbonnér
X