«Jeg anbefaler alle driftere og eiere av heiser og andre løfteinnretninger å ta i bruk digital loggføring. Det har utvilsomt gjort det enklere å holde oversikten», innleder overingeniør ved NTNU, Frode Haugsbakk.
Han er ansvarlig for 134 ulike løfteinnretninger, primært personheiser, spredd utover de over 700 000 kvadratmeterne som utgjør NTNUs seks campuser.
Trygt og sikkert
Det var i mai 2024 Norges største universitet tok i bruk Lilo. Skytjenesten er i dag et viktig verktøy for å holde oversikt og kontroll på driftslogger om heiser og andre løfteinnretninger.
«Tjenesten erstatter utilgjengelige, støvete papirlogger», sier Haugsbakk som mener det er et paradoks at lovpålagt informasjon om dyre tekniske installasjoner ofte oppbevares utrygt.
«Heisene er med på å skape gode brukeropplevelser. Det er dyre, men viktige, tekniske installasjoner der det medfølger strenge lovkrav. Derfor er det kritisk at driftsloggene tilgjengeliggjøres og lagres på en trygg måte», sier overingeniøren.
Tidligere ble nye loggbøker innført straks nye servicefirmaer tok over tilsyn- og vedlikehold. På flere av heisene ble det montert postkasser i et forsøk på å bevare loggbøkene.
«Vi har heiser som er 60 år gamle. Over tid resulterer det i en stabel med mange støvete bøker, der informasjonen er oppstykka og utilgjengelig. Faktisk har mange av loggbøkene vært plassert øverst i heissjakten, noe som medfører at heisen må stanses for å få tilgang. Nå kan jeg derimot bare logge inn på Lilo-plattformen for å få opp informasjonen», sier han.
«Dermed blir det enklere å få oversikt, og ikke minst sjekke at service og vedlikehold av heisene utføres i henhold til avtale. Det gir en helt annen tilgjengelighet og trygghet», fortsetter Haugsbakk, som har over 20 års erfaring med driftsansvar på NTNU.
Stort ansvar
Leder for forretningsutvikling i Norsk Heiskontroll, Nina Leegaard, forteller at hele 38 000 løfteinnretninger i Norge er klargjort for digital loggføring.
«Tjenesten er til for eiere, driftere, serviceteknikere og kontrollører av heiser, rulletrapper og andre løfteinnretninger. Lilo samler all informasjon på et sted. Resultatet er enkel tilgang og bedre oversikt. Det kan være nyttig i forbindelse med feilsøk, utskiftninger, vedlikehold og reklamasjoner», sier Leegaard.
Hun minner om at eier av løfteinnretninger har ansvar for sikker drift og må dokumentere vedlikehold, ettersyn og sikkerhetskontroller i loggbok, i henhold til TEK17 kapittel 16.
Skulle bare mangle
Brukergrensesnitt og funksjonaliteten tilpasses brukeren av tjenesten, noe som også gjør loggføringen relevant for eieren. Blant annet er det mulig å søke gjennom loggdataen.
«Med Lilo blir loggføringen enklere for alle parter. Kort fortalt skannes en QR-kode, ofte plassert i maskinrommet, som er koblet mot heisens registreringsnummer. Da vil man raskt få oversikt over tidligere loggføringer og kan legge til en ny oppføring. Heismontører, serviceteknikere, driftere og kontrollører får automatisk opp tekstforslag, noe som forenkler loggføringen», sier Leegaard.
«Digitalisering har kommet for å bli, og i 2025 skulle det bare mangle at viktig informasjon om avanserte og kostbare maskiner logges digitalt på en trygg og effektiv måte. Derfor bør eiere av heiser og andre løfteinnretninger ta i bruk Lilo. Det har fungert utmerket for oss», anbefaler Haugsbakk. NTNU har tatt i bruk digital loggføring for universitetets samtlige 134 løfteinnretninger.

Utviklet med bransjen
Leegaard i Norsk Heiskontroll tror digital loggføring vil bli bransjestandarden om kort tid.
«Fordelene er store, og det er enkelt å komme i gang. Vi har gjort et grundig arbeid med forprosjekt, workshops, brukertester, dybdeintervjuer og sikkerhetstester for å utvikle en best mulig løsning i fellesskap med bransjen».
Lilo ble lansert våren 2024. NTNU var blant de første til å ta i bruk den nyskapende løsningen.
Tjenesten trygger i dag hundrevis av løfteinnretninger over hele landet, og vi fortsetter å videreutvikle Lilo basert på innspill fra brukerne slik at opplevelsen blir bedre og bedre. Lilo fungerer for alle løfteinnretninger, uavhengig av leverandør, servicefirma eller kontrollorgan.
«Alle som ønsker å lære mer eller har spørsmål om Lilo er hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss», avslutter Leegaard.