19. april 2024

Julebrev fra hovedtillitsvalgt i «det nye Schindler»

Det begynner å bli viden kjent at det pågår en konflikt i Norges største heisbedrift, Schindler. Det hele startet i mai, med det vi på den tiden trodde var en sak om hvorvidt ledelsen hadde brutt en avtale vedrørende iPaden vi benytter, nærmere bestemt Schindler-appen FieldLink. Montørene møtte avtalebruddet med å rapportere arbeidede timer på papir, i stedet for på iPaden. Ledelsen valgte å svare ved å holde tilbake lønna til de ansatte – et helt utenkelig middel, som Schindler senere ble dømt for i Arbeidsretten.

På forsommeren, da konflikten om iPaden sto på som verst, trodde vi at dette dreide seg om én konkret sak. Nå, seks måneder senere, ser vi at konflikten om iPaden bare var startskuddet på det som viser seg å være en nøye regissert plan om å iverksette drastiske organisatoriske endringer, implementere nye og endrede arbeidsprosesser for ansatte i alle ledd i organisasjonen, uten at arbeidstakerorganisasjonene eller tillitsvalgte har reell påvirkning eller forhandlingsrett. En annen avgjørende faktor i denne organisatoriske omveltningen til det vi kan kalle «det nye Schindler» er deres uvilje til å forholde seg til avtaler eller mange års opparbeidet kutyme om når og hvordan tillitsvalgte og ansatte skal involveres.

For å kunne kneble ansatte og tillitsvalgte til å ikke ha makt eller midler til å kunne stoppe åpenbare avtalebrudd, kanskje til og med lovbrudd, skremmer ledelsen i «det nye Schindler» de ansatte fra å reagere eller enda verre; å ikke tørre å si ifra.

Og det er nettopp dette som blir varslet til oss gjennom «hemmelige» kanaler av både organiserte og uorganiserte kontorfolk og mellomledere. Det velges nå, blant de andre yrkesgruppene i Schindler, å ikke si ifra der en tidligere hadde gjort nettopp det. Nå uteblir de kritiske spørsmålene. Hvorfor? Jo, frykten for at ledelsen skal rette søkelyset mot «meg» dominerer.

Hvordan har Schindler kommet dit? En flittig brukt metode er hyppige utsendelser av nye arbeidsinstrukser per e-post. Om ledelsen får greie på at en instruks ikke følges, får du raskt en ny e-post fra HR, med beskjeden: «Vi gjør avslutningsvis oppmerksom på at å unnlate å etterkomme pålegget er beskrevet i bedriftens arbeidsreglement». Så langt har ledelsen sendt ut over 50 av disse e-postene, ene og alene designet for å skremme de ansatte. Deretter venter det masseutsendte advarsler til alle ansatte som våger å tale sin Herre imot. Bare i løpet av de fire siste månedene er det, etter HMF-klubbens forståelse, sendt ut opp mot 30 skriftlige advarsler (og muligens enda flere) til de ansatte i «det nye Schindler».

«Vi ønsker å arbeide i en bedrift som tar faget vårt på alvor. Vi arbeider med et helt stykke arbeid. Vi er ikke servicemontører, reparasjonsmontører eller fastprismontører. Vi er heismontører!»

Men historien stopper ikke her. Til tross for at ledelsen skremmer og truer om «konsekvenser for ditt arbeidsforhold», så merker de at det allikevel ikke har noen særlig effekt på HMF-klubben. Tillitsvalgte ved FLT-klubben (Forbundet for ledelse og teknikk) har også stått imot. HMF og FLT har opponert og stått sammen mot det nye regimet. Dette aksepterer selvsagt ikke «det nye Schindler». Et samarbeid mellom mellomledere og montører er urovekkende, sett fra deres ståsted. Derfor sa de opp den hovedtillitsvalgte i FLT-klubben, med et frekt «tilbud» på sida om å begynne som montør i stedet.

Rune Larsen og jeg, fra HMF-klubben, har også vært utsatt for den nye ledelsens metoder. For en uke siden ble vi innkalt til drøftelsesmøte, med oppsigelse eller avskjed som sannsynlig utfall. Hvorfor skal vi sparkes? Jo, fordi vi er en pest og en plage for det som er den iverksatte omorganiseringen til det vi nå kaller «det nye Schindler». Nestleder og leder i klubben får sparken fordi vi på vegne av våre medlemmer, heismontørene, reagerer med motstand på å bli behandlet som hodeløse maskiner, som kun skal handle etter ordre og diktat. Fordi vi, med omtrent alle yrkesgruppene i Schindler i ryggen, velger å ta opp kampen mot et autoritært regime som er basert på frykt.

Hva er det heismontørene i Schindler krever?

  • Vi ønsker å arbeide i en bedrift som ikke presser vår integritet (ref; dobbeltfakturering).
  • Vi ønsker å arbeide i en bedrift som tar faget vårt på alvor. Vi arbeider med et helt stykke arbeid. Vi er ikke servicemontører, reparasjonsmontører eller fastprismontører. Vi er heismontører.
  • Vi ønsker å arbeide i en bedrift som respekterer inngåtte avtaler.
  • Vi ønsker å arbeide i en bedrift som ikke spiller et psykisk umenneskelig spill med sine ansatte.
  • Vi ønsker å arbeide i en bedrift hvor tillitsvalgte kan representere sine medlemmer uten å få sparken.
  • Vi ønsker å arbeide i en bedrift som betaler utenlandske arbeidskamerater som oss.
  • Vi ønsker å arbeide i en bedrift som tar HMS på alvor.
  • Vi ønsker å arbeide i en bedrift hvor samarbeid og dialog om retningen er det eneste riktige.
  • Vi ønsker å arbeide i en bedrift for fremtida.

Det er åpenbart at julenissen ikke kommer til å innfri våre ønsker i år. Mindre åpenbart er det kanskje for «det nye Schindler» at det å sparke tillitsvalgte ikke kommer til å hjelpe. Tvert imot! Det vil bare gjøre ting enda verre.

God jul!

Alexander Jordnes
Alexander Jordnes
Jordnes er nestleder i Heismontørenes Fagforening.

Siste artikler

Jentene i bransjen samles på kvinnedagen

Vi var så heldige å få en invitasjon til Heisjentenes samling på kvinnedagen 8. mars. Jentene i bransjen samles for å ta opp viktige saker, snakke om problematikk i bransjen og for å delta i 8. mars-toget. Elleve medlemmer møtte opp til samlingen som gikk over to dager. På programmet gikk faglig og sosialt innhold hånd i hånd.

PARKERING ÅRSMØTE

Det er ordnet med flere parkeringsplasser for medlemmer som deltar på årsmøte i foreningen på foreningskontoret i Østre Aker vei 24, Oslo.

VIL HA NYE HELSEKRAV INN I HEISOVERENSKOMSTEN

Under tarifforhandlingene i 2022 ble det enighet om tiltak for å begrense eksponeringen av helsefarlig kvartsstøv ved arbeid i heissjakten. Nå krever foreningen ytterligere tiltak for å stanse eksponeringen.

DIGITAL LOGGBOK ER NÅ ETABLERT HOS KUNDER

Eiendomsselskapet Malling er den første kunden som tar i bruk Lilo-digital loggbok på alle eiendommer som de drifter. Det betyr at det er flere montører som får beskjed om å registrere seg som bruker og være klar for å loggføre digitalt.
2,499FølgereLik
1,059FølgereFølg
43AbonnenterAbonnér
X