20. april 2024

A-krim har hatt færre aksjoner under pandemien

På grunn av koronapandemien har omfanget av kontroller og aksjoner mot arbeidslivskriminalitet i 2020 blitt redusert sammenliknet med tidligere år.

I A-krimsentrenes årsrapport så fremgår det at det er den operative uteaktiviteten som har vært berørt av hensyn til smittevern, noe som innebærer at omfanget av kontroller og aksjoner er redusert sammenliknet med tidligere år. På grunn av koronapandemien har det også vært mindre samarbeid enn vanlig med andre myndigheter og med arbeids- og næringslivet.

Kriminelle med redusert kapasitet

I 2020 gjennomførte A-krimsentrene 42 aksjoner, og over 2550 virksomheter ble kontrollert.

Totalt har A-krimsentrene nå en oversikt over 126 aktive sentrale trusselaktører med stor evne til å organisere kriminalitet og maksimere sin profitt. Av disse har cirka 40 prosent av aktørene fått redusert sin kapasitet til å begå kriminelle handlinger, videre anslås det at i underkant av 10 prosent har fått økt sin kapasitet.

Blant deres virkemidler er stans av arbeidet, tvangsmulkt, etterberegning og innfordring av skatter samt straffeforfølgning.

Misbruk av tiltakspakker

Skatteetaten og NAV har i 2020 fulgt opp misbruk av de ulike tiltakspakker som regjeringen har iverksatt som følge av koronapandemien. De har også bidratt til å avdekke saker hvor det har vært mistanke om utnyttelse av permitterings- og dagpengeordningene.

Politiet og Økokrim har etterforsket flere av etatenes anmeldelser, og flere har blitt domfelt for bedragerier mot ordningene.

Tips om lovbrudd kan blant annet tipses her:


A-krimsenterne

A-krimsenteret er et samarbeid mellom Arbeidstilsynet, NAV, Skatteetaten og politiet. De har etablert et omfattende og systematisk samarbeid på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå. Det er etablert sju A-krimsentre hvor etatene er samlokalisert

Siste artikler

Jentene i bransjen samles på kvinnedagen

Vi var så heldige å få en invitasjon til Heisjentenes samling på kvinnedagen 8. mars. Jentene i bransjen samles for å ta opp viktige saker, snakke om problematikk i bransjen og for å delta i 8. mars-toget. Elleve medlemmer møtte opp til samlingen som gikk over to dager. På programmet gikk faglig og sosialt innhold hånd i hånd.

PARKERING ÅRSMØTE

Det er ordnet med flere parkeringsplasser for medlemmer som deltar på årsmøte i foreningen på foreningskontoret i Østre Aker vei 24, Oslo.

VIL HA NYE HELSEKRAV INN I HEISOVERENSKOMSTEN

Under tarifforhandlingene i 2022 ble det enighet om tiltak for å begrense eksponeringen av helsefarlig kvartsstøv ved arbeid i heissjakten. Nå krever foreningen ytterligere tiltak for å stanse eksponeringen.

DIGITAL LOGGBOK ER NÅ ETABLERT HOS KUNDER

Eiendomsselskapet Malling er den første kunden som tar i bruk Lilo-digital loggbok på alle eiendommer som de drifter. Det betyr at det er flere montører som får beskjed om å registrere seg som bruker og være klar for å loggføre digitalt.
2,499FølgereLik
1,058FølgereFølg
43AbonnenterAbonnér
X