4. desember 2024

Skråbaneheisen i Bjørvika

I Oslos mest moderne strøk er det montert en skråbaneheis i moderne arkitektur med kunstneriske løsninger og spennende lysinstallasjon.

Denne artikkelen stod første gang på trykk i fagforeningsbladet Heismontøren nr 4 i 2015. Benjamin som er intervjuet er fortsatt heismontør, men jobber nå som heismontør i et annet firma.

Heismontør Benjamin Hauer i Thyssen (TKE) har nærmest «vokst opp» som heismontør ved Barcode-prosjektet i Bjørvika. Det var i 2008 han startet læretiden med heismontasje i KLP-bygget, og siden har han for det meste jobbet med de nye heisene i dette området.

Foto: Johnny Leo Johansen

Da vi tar en prat med han arbeider han på en skråbaneheis som blir en del av det kunstneriske arkitektprosjektet med en lysinstallasjon som skal fungere sammen med heisen. Lyskastere, som koster opp mot kroner 70.000 per stykke, skal lyse opp på en slik måte at det gir et inntrykk av en forlengelse av bygget.

«Lyset skal fungere både som en opplevelse sett fra utsiden og på innsiden», forteller Benjamin.

Langs glassjakten, som skrått går opp bygget, er det festet datautviklede grafiske tegninger som siden er tegnet for hånd av en illustratør. Dette skal sammen med lyset gi en 3D-lyseffekt når heisen beveger seg.

I toppen av sjakten arbeider en lystekniker med å rette opp en tilkobling, hvor mot normalt rød ledning er minus og hvit er pluss. Dette ble rettet opp, og nå lyser de store lyskasterne.

Her er ikke engang sjaktlyset i enkel utforming, også de består av lyskastere med kraftig kapasitet.

Her skal alt være ordentlig, ordentlig

Benjamin forteller at de hele veien er i tett dialog med arkitekten, og at det stadig dukker opp forslag til nye ideer om utvikling og endring mens prosjektet pågår. «Dette skaper utfordringer, men her skal alt være ordentlig, ordentlig», forteller han.

Skråbaneheisløsningen er gjort i samarbeid med et firma som har spesialisert seg på uvanlige løsninger. På døren i 1. og i 13. og 14. etasje sitter det en dørmotor montert på sjaktdørene, og det er montert ekstra magneter på heisen for sikkerhet i forbindelse med denne løsningen.

Foto: Johnny Leo Johansen

Det er mange løsninger som gjør et slikt prosjekt tidkrevende, og planen for ferdigstillelse er stadig blitt forflyttet. Selve apparatskapet til heisen er plassert 33 meter fra sjakten.

Skråbaneheis er regulert av egne heisforskrifter for denne type heis.

Oslos tak

Fra taket kan man se ut over hele Oslo, og det ser ut til at montøren trives meget godt med å arbeide her på byens tak. Dette selv om glassløsningen gjør dette til en varm arbeidsplass når solen står på.

I toppen av bygget er det planer om en restaurant, og det er ingen tvil om at dette blir en fancy og spesiell heis i Oslos mest futuriske område, hvor kunst og arkitektur nærmest smelter sammen.

Johnny Leo Johansen
Johnny Leo Johansen
Johansen er redaksjonsmedlem i Heismontøren.

Siste artikler

KAMPEN FORTSETTER

Kampen fortsetter er tittelen på Jonas Bals sin frittstående oppfølger til boka Våre kamper – mot rasisme og fascisme 1865–1940.

Støtteuttalelse til Fagforbundets streik i NHO-bedrifter

Heismontørenes Fagforening uttrykker vår fulle støtte til de streikende i Frelsesarmeen og Blindeforbundet og virksomheter som driver innen blant annet asyl, bo- og omsorgstilbud, etter at det ble brudd i meklingen i tariffområdet NHO 453 natt til lørdag 2. november.

NY MASKINFORSKRIFT

Den 14. juni 2023 ble «Regulation (EU) 2023/1230 of the European Parliament and of the Council» vedtatt som erstatning for «Directive 2006/42/EC of the European Parliament and of the Council» og «Council and Council Directive 73/361/EEC». Direktiv 2006/42/EC er maskindirektivet, og Direktiv 73/361/EEC er forskrift om wire, kjeder og kroker.

Individualismen

Som ungdom var jeg uvitende, med en tydelig høyreorientert holdning. Jeg var aldri aktivt involvert i noen politisk organisasjon, men en ting var jeg sikker på; jeg hatet sosialister!
2,493FølgereLik
1,090FølgereFølg
46AbonnenterAbonnér
X