1. mai 2025

Skråbaneheisen i Bjørvika

I Oslos mest moderne strøk er det montert en skråbaneheis i moderne arkitektur med kunstneriske løsninger og spennende lysinstallasjon.

Denne artikkelen stod første gang på trykk i fagforeningsbladet Heismontøren nr 4 i 2015. Benjamin som er intervjuet er fortsatt heismontør, men jobber nå som heismontør i et annet firma.

Heismontør Benjamin Hauer i Thyssen (TKE) har nærmest «vokst opp» som heismontør ved Barcode-prosjektet i Bjørvika. Det var i 2008 han startet læretiden med heismontasje i KLP-bygget, og siden har han for det meste jobbet med de nye heisene i dette området.

Foto: Johnny Leo Johansen

Da vi tar en prat med han arbeider han på en skråbaneheis som blir en del av det kunstneriske arkitektprosjektet med en lysinstallasjon som skal fungere sammen med heisen. Lyskastere, som koster opp mot kroner 70.000 per stykke, skal lyse opp på en slik måte at det gir et inntrykk av en forlengelse av bygget.

«Lyset skal fungere både som en opplevelse sett fra utsiden og på innsiden», forteller Benjamin.

Langs glassjakten, som skrått går opp bygget, er det festet datautviklede grafiske tegninger som siden er tegnet for hånd av en illustratør. Dette skal sammen med lyset gi en 3D-lyseffekt når heisen beveger seg.

I toppen av sjakten arbeider en lystekniker med å rette opp en tilkobling, hvor mot normalt rød ledning er minus og hvit er pluss. Dette ble rettet opp, og nå lyser de store lyskasterne.

Her er ikke engang sjaktlyset i enkel utforming, også de består av lyskastere med kraftig kapasitet.

Her skal alt være ordentlig, ordentlig

Benjamin forteller at de hele veien er i tett dialog med arkitekten, og at det stadig dukker opp forslag til nye ideer om utvikling og endring mens prosjektet pågår. «Dette skaper utfordringer, men her skal alt være ordentlig, ordentlig», forteller han.

Skråbaneheisløsningen er gjort i samarbeid med et firma som har spesialisert seg på uvanlige løsninger. På døren i 1. og i 13. og 14. etasje sitter det en dørmotor montert på sjaktdørene, og det er montert ekstra magneter på heisen for sikkerhet i forbindelse med denne løsningen.

Foto: Johnny Leo Johansen

Det er mange løsninger som gjør et slikt prosjekt tidkrevende, og planen for ferdigstillelse er stadig blitt forflyttet. Selve apparatskapet til heisen er plassert 33 meter fra sjakten.

Skråbaneheis er regulert av egne heisforskrifter for denne type heis.

Oslos tak

Fra taket kan man se ut over hele Oslo, og det ser ut til at montøren trives meget godt med å arbeide her på byens tak. Dette selv om glassløsningen gjør dette til en varm arbeidsplass når solen står på.

I toppen av bygget er det planer om en restaurant, og det er ingen tvil om at dette blir en fancy og spesiell heis i Oslos mest futuriske område, hvor kunst og arkitektur nærmest smelter sammen.

Johnny Leo Johansen
Johnny Leo Johansen
Johansen er redaksjonsmedlem i Heismontøren.

Siste artikler

ELDRE HEISER TIL BESVÆR

Gamle og utdaterte heiser blant USAs en million heiser byr på problemer.

Mannosfæren: fra nettkultur til farlig ideologi

Et økende antall menn sprer hatefulle ideer om kvinner, og andre minoriteter på nettet. Noen internettmiljøer oppmuntrer til og feirer kjønnsbasert vold og selvmord. Hvordan endte vi opp her? Hvorfor blir noen menn og gutter tiltrukket av, og noen til og med aktivt oppsøker, radikale influensere og nettgrupper.

1. MAI – ET FAMILIEARRANGEMENT MED HMF

I år som i fjor arrangerer foreningen sin tradisjonsrike familiefrokost på arbeidernes dag. Vi møtes på toppen av Oslo, i det som en gang het Stratos, men som nå heter Byens Tak.

ASBEST – FORTSATT EN ÅRSAK TIL KREFT

Nesten 40 år etter at asbest ble forbudt i Norge, finnes det fortsatt betydelige mengder asbestholdige materialer i både private og offentlige bygninger.
2,492FølgereLik
1,115FølgereFølg
49AbonnenterAbonnér
X